Golf Updates & Nieuws

TaylorMade SIM metalwoods: snel én vergevingsgezind

Dankzij een 'kiel' onder de zool heeft TaylorMade de nieuwe SIM drivers vergevingsgezinder weten te maken, zonder dat er wordt ingeleverd op swing- en balsnelheid.

Je maakt een driver vergevingsgezinder door het zwaartepunt naar beneden en naar achteren te plaatsen, maar dit gaat normaal gesproken ten koste van de aerodynamica van het clubhoofd - en daarmee lever je in op snelheid. TaylorMade zegt hier iets op gevonden te hebben.

Door een soort kiel van zwaarder staal onder de zool te plaatsen, combineren de SIM drivers vergevingsgezindheid en stabiliteit met een hoge balvlucht, lage spin en veel clubhoofdsnelheid. Ofwel: je slaat er verder mee, terwijl contact naast de sweetspot ook nog minder wordt afgestraft.

Om dit te bereiken wordt gebruikgemaakt van meerdere materialen: licht koolstoffiber in de kroon en zwaarder staal in de zool.

Ook het Twist Face titanium clubblad helpt om de balsnelheid over een zo groot mogelijk oppervlak te maximaliseren. Door het injecteren van hars achter het clubblad kunnen de designers het toegestane trampoline-effect (COR) voor elk clubhoofd zo dicht mogelijk benaderen.

De zoolsleuf achter het clubblad is dieper gemaakt om de flexibiliteit en spin bij laag op het clubblad geraakte ballen te optimaliseren en het verlies aan lengte te minimaliseren.

Het meest opvallende feature is echter de kiel onder de zool. Tests in de windtunnel lieten zien dat het uitsteeksel de luchtweerstand verhoogde als hij in een rechte lijn van voor naar achteren liep, maar dit werd geminimaliseerd door 'm enigszins in een hoek te plaatsen (corresponderend met de route van het clubhoofd in het onderste deel van de swing, vlak voordat de maximale snelheid wordt bereikt).

De SIM driver is in drie modellen verkrijgbaar. De SIM heeft een verplaatsbaar gewicht van tien gram in de zool, waarmee een draw of fade gestimuleerd kan worden. De iets grotere SIM Max biedt maximale vergevingsgezindheid, en de lichtere SIM Max D heeft een hoger balvlucht en promoot een draw.

Ook het bijpassende fairwaywood kent drie versies. De SIM (180 cc) heeft een clubblad van een nieuwe titaniumlegering: Zatech. Deze is volgens TaylorMade twintig procent sterker dan normaal titanium, waardoor het clubblad dunner gemaakt worden, wat meer balsnelheid oplevert.

Het SIM Max fairwaywood heeft een iets groter profiel (185 cc), wat resulteert in en een hogere balvlucht en maximale stabiliteit, terwijl de SIM Max D (190 cc) is uitgerust met een lichtere shaft en een draw bias. Beiden hebben een clubblad van sterk C300 staal, net als de laatste telg van de familie, de SIM Max Rescue.

De SIM metalwoods liggen vanaf 7 februari in de winkel.

Prijs drivers: € 579 (SIM), € 529 (SIM Max, SIM Max D)
Prijs woods: € 419 (SIM), € 299 (Sim Max, SIM Max D)
Prijs Rescue: € 249 (SIM)

www.taylormadegolf.eu