Golf Updates & Nieuws

3

Europa vs Amerika in halve finale WGC Matchplay

Tiger Woods op achttiende hole onderuit tegen Bjerregaard

Hij moest toegeven dat hij hem Tiger nog nooit ontmoet had en dat het bijzonder was tegen hem te spelen, maar dat weerhield de 27-jarige Deen er niet van om de voormalig nummer 1 van de wereld brutaalweg aan de zegekar te binden om zo een plek in de halve finale veilig te stellen. 

Woods ging lang op kop tegen de als vijftigste geplaatste Bjerregaard maar de Deen gaf niet op en zag Woods een cruciale fout maken waardoor de publieksfavoriet alsnog naar huis moest. En dat nadat hij eerder op de dag het prestigeduel tegen Rory McIlroy in zijn voordeel had beslecht. De match waar iedereen naar uitkeek stelde niet teleur en met 2&1 stuurde Woods McIlroy naar huis, om dus enkele uren later diezelfde route af te moeten leggen.

Bjerregaard treft in de halve finale Kevin Kisner die lang achterstond tegen Louis Oosthuizen, maar die dankzij een sterk slot alsnog als beste kwam bovendrijven.

Een 'All European' of 'All American' finale blijft tot de mogelijkheden behoren omdat Kuchar en Molinari de twee laatst overgebleven spelers aan de andere kant van het schema zijn.

De partij van de Italiaan was een lesje in dodelijk matchplay. Tegenstander Kevin Na won nog wel de eerste hole, maar daarna kwam de Amerikaan er niet meer aan te pas. Na zeven holes stond Molinari al 5up en op hole dertien was het bekeken: 6&5.

Over de wedstrijd tussen Matt Kuchar en Sergio Garcia zal nog lang na worden gepraat. Niet omdat het spel nu zo bijzonder was, maar vooral omdat zich tussen de twee mannen een situatie voordeed die niet per se 'in the spirit of the game' werd opgelost. 

Op de par-4 zevende miste Garcia een putt van een kleine drie meter waarna hij zijn op tap-in afstand liggende bal in de hole wilde schuiven. De bal lag nadrukkelijk op 'geef-afstand' maar omdat Garcia zo snel was kreeg Kuchar niet eens de kans 'it's yours te zeggen dus toen Garcia's bal de hole lipte was de hole voor de Amerikaan. 

Het zorgde voor veel onbegrip bij Garcia - die holes later nog liep te mopperen - en tot urenlange discussies op internet, tv en social media. Conform de regels had Kuchar gelijk - een bal is pas gegeven als deze gegeven is - maar was dit nog the spirit of the game? Moest je met een bal op een paar centimeter echt nog specifiek zeggen dat de bal gegeven was? En Sergio, waarom kon hij zich niet beheersen? Liep hij holes later nog te zeuren en haalde hij zich zo niet zelf uit de wedstrijd? 

Na afloop van de door Kuchar met 2up gewonnen wedstrijd erkende Garcia ruiterlijk dat het zijn fout was, maar dat er voor Kuchar - die zei de hole zo niet te willen winnen - genoeg opties waren geweest om de situatie alsnog op te lossen 'maar die opties zag hij allemaal niet zitten'.